Tips & Tricks

DE ECHTE WAARHEID OVER LAKBESCHERMINGSFOLIE

We willen graag enkele mythes over lakbeschermingsfilms ontrafelen. Er zijn enkele PPF-bedrijven die u online of een soort marketingcampagne hebt gezien en die u waarschijnlijk met twijfelachtige “waarheid of leugens” hebben achtergelaten over wat PPF eigenlijk is en de beperkingen ervan. 

Een deel ervan is misschien logisch, maar laten we beginnen met dit te zeggen. Zelfs de beste PPF maakt je auto niet kogelvrij. Er is geen magische film die een krachtveld vormt en alle mogelijke gevaren oplost waaraan uw verf wordt blootgesteld,

We gaan precies uitleggen wat PPF is en nog belangrijker wat PPF niet is. We willen u de juiste informatie geven, zodat u realistische verwachtingen kunt hebben over wat een PPF is en hoe deze presteert. We willen u voorzien van de juiste informatie zodat u een goede beslissing kunt nemen bij het kiezen van PPF voor uw auto.

Mythe #1: Is vinyl hetzelfde als lakbeschermingsfilm?


‍Er lijkt veel verwarring te bestaan ​​tussen Paint Protection Film en Vinyl Wrap (kleur veranderende wraps, wrap). Vinyl Wraps worden gebruikt om het esthetische uiterlijk van een voertuig te veranderen. In de meeste gevallen wordt Vinyl Wrap gebruikt om de kleur van de auto te veranderen of extra afbeeldingen toe te voegen, zonder dat de hele auto opnieuw hoeft te worden gespoten. Vinyl Wraps bieden veel maatwerk, maar zijn veel dunner dan doorzichtige bh's.

PPF is een veel dikkere en zwaardere versie van Vinyl Wrap. Vinyl Wrap is een lichtere stof en dat is veel vergevingsgezinder om te installeren. PPF daarentegen is typisch kristalhelder, is veel dikker en herstelt zichzelf wanneer er krassen optreden. Paint Protection Film is ontworpen om de originele lak te beschermen. Denk aan een grote screenprotector voor je auto. Het verbetert de esthetiek van uw auto niet. In de afgelopen jaren zijn PPF-bedrijven echter begonnen met het ontwikkelen van "fashion PPF" die de kleur van uw huid zal veranderen in een matte of satijnen afwerking, koolstofvezelafwerkingen en gekleurde afwerkingen.

PPF is ongeveer 8-12 mil dik, terwijl Vinyl Wraps ergens rond de 4-mils zijn, waardoor de auto weinig tot geen bescherming heeft.

 

Mythe #2: Zal ​​ik naden op mijn auto zien?


Het korte antwoord is: ja. Het omwikkelen van randen zal altijd een kunst zijn voor PPF-toepassing. Zelfs een goed omwikkelde rand kan omhoog komen of afbladderen vanwege de talloze radiussen die de folie ook moet plakken. De film kan nauwelijks worden opgemerkt als deze eenmaal op zijn plaats is vergrendeld, maar onthoud dat het Paint PROTECTION Film wordt genoemd en niet Paint PERFECTION Film.

Er zijn twee manieren om PPF op een voertuig te installeren:

Aangepast of "Bulk" vormt de PPF op het paneel en snijd en rol vervolgens de randen.
Voorgesneden door een plotter tot geprogrammeerde formaten waardoor de film 1/8 inch van alle randen kan zijn.
In de meeste gevallen stellen installateurs dat Pre-Cut PPF inferieur is omdat het zichtbare randen laat. Hoewel dit vroeger waar was, heeft PPF Software een lange weg afgelegd. Dit systeem elimineert de onnodige schade van het snijden van PPF op het voertuig en het per ongeluk snijden van blanke lak.

Afhankelijk van het voertuig kunnen we echter de meeste randen omwikkelen door het patroon aan te passen en emblemen kunnen worden verwijderd voordat PPF wordt geïnstalleerd. Dit elimineert de noodzaak om in een auto te snijden en zonder carrosseriepanelen te verwijderen. Pre-Cut PPF stopt op 1/8 inch van de rand. Dit is geen slechte manier om folie te installeren en voorkomt eigenlijk veel beter optillen of afpellen.

Wanneer u uw onderzoek doet, zullen de meeste van deze installateurs beweren dat ze een "expert" zijn in "aangepaste" PPF-installaties en beloven ze dat ze nooit verf zullen snijden, waarbij ze stellen dat ze PPF dagelijks installeren. De film is 8 mil dik en bij aangepaste installaties moet het installatieprogramma de film perfect scoren tot 4 mil diep, in de hoop dat het scheermesje geen krassen of krassen op uw verf maakt. Nou, hoe goed iemand ook is, er zullen altijd menselijke fouten zijn. Het kost slechts een milliseconde afleiding om een ​​paneel mogelijk te verpesten. Is het het risico waard?

Voor "aangepaste" installaties moeten koplampen, achterlichten, zijlichten, deurgrepen en panelen worden verwijderd, zodat de best mogelijke installatie kan worden uitgevoerd. Stel je voor hoeveel extra werk dat zou zijn, dus daar zijn hoge kosten aan verbonden. Sterker nog, ik zou het je uit je hoofd praten. Ze worden gewoon verkocht aan bescheiden klanten om de PPF-ticketprijs op te pompen.

Voor het behoud van het voertuig geloof ik dat het de voorkeur verdient om niet in een voertuig te snijden of panelen te verwijderen wanneer dit niet nodig is, om de veiligheid en integriteit van alle voertuigoppervlakken te waarborgen. Niet alleen zullen de panelen van uw auto scheef zijn uitgelijnd in vergelijking met de fabrieksnormen, maar de meeste nieuwere auto's hebben elektrische componenten die een gecertificeerde technicus nodig hebben om te verwijderen en te installeren. De folie is een opofferingslaag die beschermt tegen lakbeschadigingen en zal uiteindelijk door slijtage vervangen moeten worden.

Mythe #3: Zal ​​mijn PPF er perfect uitzien?


‍PPF-installatie is erg moeilijk, tijdrovend, erg ingewikkeld en kostbaar. Het materiaal is niet goedkoop en als er vuil, haar of verzilvering is (film die te veel is uitgerekt) betekent dat dat stuk moet worden vervangen.

Bellen, liftleidingen en water onder de folie komen vaak voor bij elke installatie. Liftleidingen zijn waar een sectie is gelegd en vervolgens moet worden opgetild om een ​​luchtbel of een vuiltje te verwijderen. Luchtbellen zullen gedurende meerdere dagen (of weken, afhankelijk van het weer) verdampen wanneer de film wordt blootgesteld aan hitte. Als er nog luchtbellen op de film zitten, is de enige manier om deze te verwijderen, de lucht eruit te zuigen met een naald. Verwacht dat deze dingen direct na een PPF-installatie gebeuren.

De meeste gerenommeerde installateurs streven naar perfectie. Tenzij PPF wordt geïnstalleerd in een afgesloten ruimte met een "space-age"-filtratiesysteem en geen stofdeeltjes, zal er enige mate van stofverontreiniging zijn. Reeds bestaande gebreken zoals krassen, steenslag, vuil in de blanke lak, verkeerd uitgelijnde carrosseriepanelen, schuursporen zijn veel meer merkbaar en worden vergroot nadat PPF is aangebracht. Wat lijkt op een stofje tussen de lak en de PPF, zijn in feite vuilpunten in de blanke lak. Ik heb Ferrari's en Lamborghini's gezien met haar, vingerafdrukken en vuil, eroverheen geverfd.

Het ideale werkgebied voor PPF-installaties moet echter een schone, goed verlichte omgeving zijn met een soort vuilbestrijdings- en luchtfiltratiesysteem. De meeste installateurs hebben GEEN schone ruimte waar de film wordt geïnstalleerd. Het is onmogelijk om een ​​perfecte PPF-installatie te realiseren, maar het installeren van PPF in uw garage, een niet-afgesloten winkel, en vooral in een dealerbedrijf, is de slechtste plaats om folie aan te brengen. Werken in een schone omgeving is het belangrijkste onderdeel van het installeren van PPF.

In de meeste gevallen speelt ook de staat van uw voertuig een grote rol bij een schone PPF-installatie. Een wervelvrije, krasvrije, steenslagvrije, bijna perfecte afwerking is wenselijk. Zelfs als uw voertuig gloednieuw is, kan het swirls, hologrammen, defecten in de lak, kleine krassen en andere onvolkomenheden hebben die moeten worden verwijderd. Dus de eerste stap bij de installatie van PPF is lakcorrectie of elke vorm van verwijdering van defecten.

 

Mythe #4 Zal mijn PPF voor altijd meegaan?


‍Paint Protection Film is ontworpen als een opofferingslaag tussen de film en de blanke lak. Voordat u in PPF investeert, moet u de levensduur van het product begrijpen. De levensduur van PPF is realistisch gezien ongeveer 5 tot 7 jaar, afhankelijk van de rijomstandigheden, slijtage en de onderhoudsmethode. De zelfherstellende eigenschappen zullen na verloop van tijd afnemen. Het is gewoon natuurlijk, door slijtage.

Alle PPF-bedrijven strijden om de langste garantie die beschikbaar is voor het publiek. De waarheid is, hoeveel van deze auto's zullen er over 10 jaar nog in bezit zijn? Heel weinig. Bekijk de garanties van de Paint Protection Film nader. Ze zitten vol met mazen. Niets is permanent. De verf onder de PPF is niet permanent, alles op deze aarde heeft een levensverwachting en zal na verloop van tijd afbreken.

PPF-garanties worden alleen erkend en geregistreerd als het installatiebedrijf gecertificeerd is om hun producten te gebruiken. Zoals bij alle autoverzorgings- en beschermingsproducten zijn er verschillende variabelen die van invloed zijn op de levensduur van het product. Onderstaande factoren spelen een grote rol in de levensduur van de doorzichtige folie:

  • Oppervlaktevoorbereiding
  • De installateur
  • De omgeving van de installatiefaciliteit
  • Slijtage
  • Extra bescherming zoals keramische coatings en goede handwash
  • Verzorging en onderhoud

 

Mythe #5: Zijn alle PPF-installaties hetzelfde?


Terwijl je aan het winkelen bent en je onderzoek doet, zal je één ding opvallen: de prijzen zijn all over the place! Als u bijvoorbeeld een Full Front  aanvraagt, krijgt u mogelijk prijzen van € 1.000 tot € 2.500. Er is geen door de fabrikant aanbevolen verkoopprijs (MSRP) voor PPF.

Dit komt door de prijzen van dealers op het verkooppunt, ervaren installateurs, nieuwe installateurs die op zoek zijn naar werk, of gewoon winkels die werk proberen te verkopen met een kleinere winst, maar de kwaliteit is veel lager. Dus wat vertelt je natuurlijke instinct je? Kies de goedkoopste, want ze zijn allemaal hetzelfde!

In het afgelopen decennium heb ik 'fly by night'-winkels PPF zien installeren en na een jaar of twee sluiten. Hun klanten hebben geen plek meer om naar toe te gaan voor onderhoud of garantieclaims. Ik heb gezien dat gloednieuwe Tesla's en Ferrari's opnieuw werden geverfd vanwege een slechte voorbereiding en het versnijden van de verf. Het is jammer, maar gebeurt dagelijks.

Alle PPF beschermen uw voertuig op dezelfde manier. Kwaliteitsmateriaal is zeer duurzaam. PPF zal variëren op basis van hun dikte, glans en duurzaamheid.

In de meeste gevallen gaat het grootste deel van de tijd en het geld die aan een coatingopdracht wordt besteed, uit de arbeid om de verf voor te bereiden op PPF. Een goede Full Front End-dekking duurt één tot twee dagen om te installeren, terwijl Full Car Coverage vijf tot zeven dagen kan duren.

Het wordt ten zeerste aanbevolen om een ​​verfcorrectie uit te voeren voordat u PPF installeert. Sommige winkels zullen proberen u ervan weg te slepen, simpelweg omdat PPF enkele van de defecten zal verbergen vanwege de lijm. De waarheid is dat de meeste PPF-installatieprogramma's geen Paint Correction aanbieden omdat ze er geen ervaring mee hebben, en ze zouden moeten wachten tot het werk klaar is voordat de PPF-installatie wordt uitgevoerd. Deze winkels of dealers willen niet wachten, zodat ze het niet aanbieden of aanbevelen. Het aanbrengen van PPF over een bekraste of gezwenkte auto zal resulteren in een verlies van glans.

Als u het lakcorrectieproces overslaat, vooral als u de voorkant dekking krijgt, ziet de voorkant er wervelvrij uit en de rest van het voertuig zal overal krassen en wervelingen hebben.

We hopen dat deze gids nuttig was. Aarzel niet om ons te contacteren voor eventuele vragen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *