Lakcorrecties - Polijsten
Lakcorrectie is een term die nu algemeen wordt gebruikt door zowel professionele auto detailers als autoliefhebbers over de hele wereld om het proces van het herstellen en verjongen van het lakwerk van een voertuig te beschrijven, meestal door het verwijderen van onvolkomenheden in het oppervlak, die oxideren of troebel zijn door licht in verschillende richtingen te reflecteren, waardoor afbreuk wordt gedaan aan een echte en juiste, schone, scherpe reflectie.
Deze onvolkomenheden omvatten dingen zoals waskrassen, fijne krassen, vogelpoep, zure regen, hologrammen, polijstbanen en willekeurige diepe krassen.
De term lakcorrectie moet alleen echt worden gebruikt als deze onvolkomenheden op de juiste manier worden verwijderd en niet alleen worden bedekt of verborgen met opvulstoffen gebaseerde producten. Het eigenlijke corrigerende proces zelf bestaat uit een kleine hoeveelheid blanke laag of verf die van het oppervlak wordt verwijderd met behulp van schuurmiddelen, die worden aangebracht en verwerkt met geschikte polijstmachines om het oppervlak te egaliseren.
De voorbereiding.
Voordat een lakcorrectie wordt uitgevoerd, wordt het voertuig grondig voorgewassen en ontsmet. Het lakwerk wordt goed gewassen en gereinigd om het vuil te verwijderen. Na het wasproces wordt de lak geclayed met een speciale gom voor de auto die alle gebonden oppervlakverontreinigingen zoals teervlekken en industriële vervuiling veilig verwijdert.
Het is belangrijk dat deze verontreinigingen worden verwijderd vóór het verfcorrectieproces, want als ze losraken en vast komen te zitten in het kussen van een polijstmachine, kunnen ze gemakkelijk zeer snel schade aan het oppervlak toebrengen.
Het helpt ook om het oppervlak zeer glad te laten, waardoor de polijstmachine op zijn beurt vrij over het oppervlak kan bewegen, waardoor de kans op springen of kleven wordt verminderd.
Ten slotte helpt het schilderen van de verf u om de voortgang van het correctieproces goed te observeren, omdat u de ware toestand van het oppervlak kunt zien terwijl u aan het werk bent.
Het Proces
Het polijsten is meestal een meerstapsproces, omdat een reeks verschillende soorten polijstpasta’s worden gebruikt, variërend van zwaardere snijmiddelen, die het oppervlaktemateriaal verwijderen, tot fijnere producten die vervolgens alle markeringen verwijderen die de zwaardere producten kunnen hebben aangebracht en in het algemeen de afwerking verfijnen . Tijdens het lakcorrectieproces is het gebruikelijk dat een lakdiktemeter wordt gebruikt.
Dit meet de dikte van de lak op het metalen paneel en wordt vóór, tijdens en na het proces gebruikt om te controleren hoeveel materiaal wordt verwijderd en zorgt ervoor dat er geen overtollig materiaal wordt verwijderd waardoor de verf te dun kan worden of zelfs onomkeerbare schade kan veroorzaken, zoals door de vernis zitten. Gespecialiseerde halogeen- of LED-lampen die het effect van direct zonlicht op het oppervlak nabootsen, worden ook tijdens het proces gebruikt om de conditie van het lakwerk te controleren en te zien hoe succesvol de krassen en onvolkomenheden van het oppervlak worden verwijderd.
Sommige krassen of onvolkomenheden kunnen zelfs te diep of ernstig zijn om veilig te verwijderen zonder het risico te lopen te veel oppervlakteverf of blanke lak te verwijderen en worden zo geminimaliseerd en zo goed mogelijk gereduceerd met behulp van technieken met de polijstmachine en polijstproducten die de randen van de krassen en maak ze veel minder zichtbaar in direct licht.
Het Proces
Het polijsten is meestal een meerstapsproces, omdat een reeks verschillende soorten polijstpasta’s worden gebruikt, variërend van zwaardere snijmiddelen, die het oppervlaktemateriaal verwijderen, tot fijnere producten die vervolgens alle markeringen verwijderen die de zwaardere producten kunnen hebben aangebracht en in het algemeen de afwerking verfijnen . Tijdens het lakcorrectieproces is het gebruikelijk dat een lakdiktemeter wordt gebruikt.
Dit meet de dikte van de lak op het metalen paneel en wordt vóór, tijdens en na het proces gebruikt om te controleren hoeveel materiaal wordt verwijderd en zorgt ervoor dat er geen overtollig materiaal wordt verwijderd waardoor de verf te dun kan worden of zelfs onomkeerbare schade kan veroorzaken, zoals door de vernis zitten. Gespecialiseerde halogeen- of LED-lampen die het effect van direct zonlicht op het oppervlak nabootsen, worden ook tijdens het proces gebruikt om de conditie van het lakwerk te controleren en te zien hoe succesvol de krassen en onvolkomenheden van het oppervlak worden verwijderd.
Sommige krassen of onvolkomenheden kunnen zelfs te diep of ernstig zijn om veilig te verwijderen zonder het risico te lopen te veel oppervlakteverf of blanke lak te verwijderen en worden zo geminimaliseerd en zo goed mogelijk gereduceerd met behulp van technieken met de polijstmachine en polijstproducten die de randen van de krassen en maak ze veel minder zichtbaar in direct licht.