Lakcorrectie

Het verwijderen van lakbeschadiging en imperfecties.

Herstellen van Lak, beter dan nieuw!

We verwijderen niet enkel imperfecties, maar halen ook de oorspronkelijke, echte kleur en de diepste glans van de autolak naar boven. Onze klanten en zelfs concessiehouders ontdekken vaak pas na onze lakcorrectie voor het eerst de echte kleur van de wagen en dit zelf bij gloednieuwe wagens!

Lakcorrectie is een term die nu algemeen wordt gebruikt door zowel professionele auto detailers als autoliefhebbers over de hele wereld om het proces van het herstellen en verjongen van het lakwerk van een voertuig te beschrijven, meestal door het verwijderen van onvolkomenheden in het oppervlak, die oxideren of troebel zijn door licht in verschillende richtingen te reflecteren, waardoor afbreuk wordt gedaan aan een echte en juiste, schone, scherpe reflectie. Deze onvolkomenheden omvatten zaken zoals waskrassen, fijne krassen, vogelpoep, zure regen, hologrammen, polijstbanen en willekeurige diepe krassen.

De term lakcorrectie mag alleen worden gebruikt als deze onvolkomenheden op de juiste manier worden verwijderd en niet alleen worden bedekt of verborgen met opvulstoffen gebaseerde producten. Het eigenlijke corrigerende proces zelf bestaat uit een kleine hoeveelheid blanke laag of verf die van het oppervlak wordt verwijderd met behulp van schuurmiddelen, die worden aangebracht en verwerkt met geschikte polijstmachines om het oppervlak te egaliseren.

Voordat een Lakcorrectie wordt uitgevoerd, wordt het voertuig grondig voorgewassen en ontvet. Het lakwerk wordt goed gewassen en gereinigd om het vuil te verwijderen. Na het wasproces wordt de lak geclayed met een speciale gom voor de auto die alle gebonden oppervlakverontreinigingen zoals teervlekken en industriële vervuiling veilig verwijdert.

Het is belangrijk dat deze  verontreinigingen worden verwijderd vóór het verfcorrectieproces, want als ze losraken en vast komen te zitten in het kussen van een polijstmachine, kunnen ze gemakkelijk zeer snel schade aan het oppervlak toebrengen. Het helpt ook om het oppervlak zeer glad te laten, waardoor de polijstmachine op zijn beurt vrij over het oppervlak kan bewegen zodat de kans op springen of kleven wordt verminderd. Tenslotte helpt het schilderen van de verf u om de voortgang van het correctieproces goed te observeren, omdat u de ware toestand van het oppervlak kunt zien terwijl u aan het werk bent.
Het polijsten is meestal een meerstapsproces, omdat men een reeks verschillende soorten polijstpasta’s gebruikt, variërend van zwaardere snijmiddelen, die het oppervlaktemateriaal verwijderen, tot fijnere producten die vervolgens alle markeringen verwijderen die de zwaardere producten hebben aangebracht en in het algemeen de afwerking verfijnen. Tijdens het lakcorrectieproces wordt altijd een lakdiktemeter gebruikt.

De lakdiktemeter meet de dikte van de lak op het metalen paneel en wordt vóór, tijdens en na het proces gebruikt om te controleren hoeveel materiaal wordt verwijderd en zorgt ervoor dat er geen overtollig materiaal wordt verwijderd waardoor de verf te dun kan worden of zelfs onomkeerbare schade kan veroorzaken, zoals door de vernis zitten. Gespecialiseerde halogeen- of LED-lampen die het effect van direct zonlicht op het oppervlak nabootsen, worden ook tijdens het proces gebruikt om de conditie van het lakwerk te controleren en te zien hoe succesvol de krassen en onvolkomenheden van het oppervlak worden verwijderd.
Sommige krassen of onvolkomenheden kunnen zelfs te diep of ernstig zijn om veilig te verwijderen zonder het risico te lopen te veel oppervlakteverf of blanke lak te verwijderen en worden zo geminimaliseerd en zo goed mogelijk gereduceerd met behulp van technieken met de polijstmachine en polijstproducten die de randen van de krassen en maak ze veel minder zichtbaar in direct licht.

Na correctie worden de panelen afgeveegd met een isopropylalcohol die eventueel achtergebleven oliën uit de lak verwijdert en de ware afwerking onthult, inclusief alle gebieden die mogelijk zijn gemist of wat meer werk vereisen. Eenmaal voltooid, zal een volledig gecorrigeerd lakwerk schitteren en verbluffende reflecties vertonen omdat er nu geen krassen en onvolkomenheden meer zijn om te verbergen en de lichtstralen in verschillende richtingen af te reflecteren. Lakcorrectie is een zeer arbeidsintensief proces en is meestal het meest tijdrovende onderdeel van het detailleringsproces van de auto. Bijgevolg vereist het hoge premies van professionele detailers en auto-schoonmakers en amateurs of liefhebbers moeten alleen proberen hun eigen lak te corrigeren als ze er volledig vertrouwen in hebben of voldoende ervaring hebben om het veilig uit te voeren.

Concluderend is lakcorrectie het proces van het verwijderen van oppervlaktekrassen en onvolkomenheden uit het lakwerk van een voertuig, waarbij machinale polijstmachines en een reeks verschillende polijstproducten worden gebruikt. Een volledig gecorrigeerd voertuig zal, wanneer het in direct zonlicht wordt bekeken, alleen echte reflecties vertonen en er zullen geen wervelstrepen, krassen of vlekken met het blote oog zichtbaar zijn.
Ten slotte is het belangrijk om onderscheid te maken tussen lakwerk dat echt is gecorrigeerd en lakwerk dat is behandeld met producten die zijn ontworpen om onvolkomenheden in het oppervlak te maskeren en op te vullen, zoals een alles in één lak bijvoorbeeld. Dit moet niet worden aangeduid als lakcorrectie, zelfs als er geen krassen of vlekken zichtbaar zijn, omdat ze niet echt zijn verwijderd en nog steeds aanwezig zijn onder de vulstoffen van het product, die na verloop van tijd wegspoelen en ze opnieuw onthullen.

Terug Naar Alle Detailing Diensten

Sluit Menu
×
×

Winkelmand